Verhaal

(Veer)krachtige visie na 1 jaar Sidekick Sam Academy

Een jaar geleden zag de Sidekick Sam Academy het levenslicht met als doel leraren te motiveren, te inspireren en te verbinden om van onze jeugd een veerkrachtige generatie te maken. Hoog tijd om de balans op te maken en vooruit te blikken.

Babbeljuf wordt Sidekick Sam

In oktober 2022 werd Sidekick Sam Academy officieel gelanceerd. Met de steun van het JEZ! Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, staat DPG Media in voor de inhoudelijke invulling. De drijvende kracht achter het initiatief zijn de leerkrachten die zich als Sidekick Sams engageren om als mentor of vertrouwenspersoon het verschil te maken in het leven van jongeren. Rebecca Van der Zypen is één van hen en blikt alvast positief terug op haar eerste jaar als Sidekick Sam. “Ik ben van opleiding kleuterjuf, maar volgde een bijkomende opleiding om zorgjuf te worden. Tijdens die opleiding ben ik mezelf tegengekomen met als gevolg een burn-out die uiteindelijk leidde tot een heroriëntering. De directie van onze school wou immers investeren in zorg en stelde me aan als Babbeljuf. Niet veel later werd de Sidekick Sam Academy opgericht en dat heeft me enorm geholpen om mijn nieuwe rol in te vullen. Toen ik als lokaaltje een berghok kreeg toegewezen, heb ik op het forum van andere leerkrachten tips gekregen om er met weinig middelen toch een warme, gezellige omgeving van te maken. Maar evengoed heb ik al vragen gesteld aangaande bepaalde problematieken en de manier waarop ik daar als Sidekick Sam het best mee om kan gaan. Meestal komen de kinderen aan mijn deur kloppen bij een conflict, maar dat is vaak slechts het topje van de ijsberg. Als je verder vraagt, ontdek je dat er diepere problemen aan de basis liggen. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld dat een kind zich op de speelplaats agressief gedroeg omdat iedereen in de klas mooie verhalen had verteld over zijn of haar vakantie. Als je twee maanden thuis hebt gezeten omdat jouw ouders geen geld hebben, is dat heel pijnlijk en zorgt dat voor een laag zelfbeeld.”

Een brede waaier aan thema’s en tools

Armoede is één van de vele thema’s die Sidekick Sam Academy maandelijks onder de aandacht brengt. Het aantal problemen waarmee leerkrachten worden geconfronteerd, is immers groot en een snel veranderende maatschappij brengt steeds nieuwe vraagstellingen met zich mee. Hoe ga je bijvoorbeeld om met woke? Hoe begeleid je een kind in het zoeken naar genderidentiteit? Wat met de vele labels waarmee kinderen worden bestempeld? En hoe ga je om met ‘nieuwe’ gezinnen? Sidekick Sam Academy geeft een antwoord op al deze vragen aan de hand van podcasts, video’s en lespakketten. Hierbij wordt er bewust gekozen voor een brede waaier aan tools omdat geen enkele Sidekick Sam dezelfde is. Zo blijkt ook uit het verhaal van Rebecca Van der Zypen. “Aangezien ik dyslectisch ben, gaat lezen traag, maar de podcasts geven me heel veel nuttige tips en zijn voor mij een echte gamechanger.”

Voor en door leraren

"Meestal komen de kinderen aan mijn deur kloppen bij een conflict, maar dat is vaak slechts het topje van de ijsberg. Als je verder vraagt, ontdek je dat er diepere problemen aan de basis liggen."
Rebecca Van der Zypen
Sidekick Sam op de Sint-Jozefsschool in Strombeek

Naast relevante informatie krijgen leerkrachten die zich registreren op de website van Sidekick Sam Academy ook toegang tot een online forum waar ze met elkaar in dialoog kunnen gaan, om ervaringen te delen of een luisterend oor te zijn voor elkaar. Ze kunnen er ook terecht bij experten met twijfels over uitdagende onderwerpen waarmee ze in de klas geconfronteerd worden. Voor de start van het nieuwe schooljaar werd op vraag van de leraars het platform nog gebruiksvriendelijker gemaakt en in de toekomst zullen ze nog meer betrokken worden bij de inhoudelijke invulling van de website. Zo staat er dit najaar een grootschalige enquête op de planning. Hierbij zullen leerkrachten in het basis- en secundair onderwijs bevraagd worden naar hun perceptie op het welbevinden van hun leerlingen. Op basis van de resultaten zal er nieuw materiaal worden ontwikkeld. Daarnaast kunnen leerkrachten elke maand zelf een nieuw thema aanbrengen en zullen er nog meer netwerkevenementen op scholen worden georganiseerd. Op die manier hoopt de Sidekick Sam Academy tegen januari 2024 meer dan 4.800 leerkrachten te bereiken om hen een stem en een gezicht te geven. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Over de Sidekick Sam Academy

De Sidekick Sam Academy is een online platform boordevol hands-on tools die het welbevinden van kinderen en jongeren helpen boosten. Leerkrachten die zich registreren, ook wel Sidekick Sams genoemd, krijgen toegang tot het platform. De Sidekick Sam Academy pakt elke maand uit met lespakketten, expertvideo’s, testimonials, webinars en workshops rond diverse actuele topics.

Het doel? Leraren motiveren, inspireren en verbinden om van onze jeugd een veerkrachtige generatie te maken. Iedere leerling verdient zo’n Sidekick Sam: een leerkracht bij wie je je hart durft luchten. Iemand met scherpe voelsprieten en kilo’s empathie.

De Sidekick Sam Academy kwam tot stand met steun van het Rode Neuzen Fonds en wordt nu verder gesteund door het JEZ! Fonds, beiden beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Andere verhalen
Engagement dat inspireert!

Leren programmeren voor VR-bril: “Super cool dat je er echt bent en toch niet”

Succes & excellentie

“Het was niet nodig de leerlingen te motiveren om te experimenteren met virtual reality, wel om ze te begeleiden.”
Robbe Wulgaert, leerkracht Sint-Lievenscollege Gent

Andere projectoproepen

2024 Beurzen voor master- en doctoraatsstudies in het buitenland

SofinaBoël beurzen voor jonge academici voor master- en doctoraatsstudies aan een buitenlandse universiteit.

Talent for Teaching: laat leerlingen proeven van het leerkrachtenberoep!

Financiële steun voor scholen die leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep.

Bekendgemaakt

Steun aan erkende Vlaamse jeugdbewegingen

Steun aan erkende Vlaamse jeugdbewegingen

Bekendgemaakt

Andere Fondsen en filantropieformules

Andere persberichten

Talent for teaching: leerling kruipt in de huid van leerkracht

Het project ‘Talent for Teaching’ wil leerlingen uit de 3de graad secundair onderwijs laten proeven van het leerkrachtenberoep en zo mee aan de wieg te staan van de volgende gene…

Met goesting leren: 35 scholen krijgen ondersteuning om autonoom leren doordacht uit te werken

Het onderwijsinnovatieplatform Veranderwijs.nu moedigt leerkrachten en schoolleiders aan om een visie op autonoom leren te ontwikkelen.

Alle 13 lerarenopleidingen zetten studenten in als extra hulp voor scholen

Studenten uit de 13 Vlaamse lerarenopleidingen staan klasleerkrachten in het basisonderwijs bij via teamteaching, om leerachterstanden in de coronaperiode te vermijden.