Frequently asked questions
Verfijn
Verfijn uw zoekresultaten via onderstaande filters:
Hoe een gift doen via de Koning Boudewijnstichting?
U kan twee soorten giften doen:
- Een gift aan de Koning Boudewijnstichting, die dan vrij is om dat geld te besteden aan de verwezenlijking van haar algemene doelstellingen. U kan storten via een klassieke overschrijving op rekeningnummer IBAN BE10 0000 0000 0404 BIC GEBABEBB. U kan ook een gift doen voor een specifiek thema of project van de Stichting.
- Een gift voor een projectrekening of een Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. U kan dit doen via een klassieke overschrijving op nummer IBAN BE10 0000 0000 0404 BIC GEBABEBB, met de juiste gestructureerde mededeling of de naam van het Fonds.
U kan ook een onlinegift doen via www.kbs-frb.be, door gebruik te maken van de zoekfunctie om het Fonds of de projectrekening te vinden die u wil steunen. Klik vervolgens op de link ‘Een gift doen’. Dan verschijnt een formulier aangepast aan dat Fonds of die projectrekening. Voor alle onlinegiften werkt de Koning Boudewijnstichting samen met een externe partner (Ingenico Payment Services). Op deze manier garanderen wij dat uw privacy gerespecteerd wordt en dat uw transactiegegevens veilig worden ingevoerd.
Giften van minimum 40 euro aan de KBS geven recht op een belastingvermindering van 45% van het gestorte bedrag; dit vindt u terug op het fiscaal attest dat de Stichting opmaakt.
Wil u een gift doen in het buitenland? Ook dat kan via de Koning Boudewijnstichting. Wij bieden kanalen om grensoverschrijdende projecten van algemeen belang te steunen. Het netwerk Transnational Giving Europa (TGE), gecoördineerd door de KBS, geeft u de mogelijkheid om een grensoverschrijdende gift te doen ten voordele van projecten in 20 landen in Europa, én om te genieten van een belastingvermindering voor giften van minimum 40 euro. De Myriad-alliantie van de Koning Boudewijnstichting, haar filialen in Noord-Amerika en Give2Asia faciliteert en stimuleert grensoverschrijdend geven in de hele wereld.
Wat is het verschil tussen inbetalinggeving en schenking?
Een inbetalinggeving is een systeem om successierechten in natura te betalen, bijvoorbeeld door kunstwerken over te dragen in plaats van geld. Dit is een transactie, dit is geen filantropie. De KBS komt niet tussenbeide bij dergelijke transacties.
Een schenking daarentegen is een filantropische daad. Die kan verschillende vormen aannemen: geld, kunstwerken, onroerende goederen… De goederen worden geschonken aan de KBS (bv. kunstwerken) om ze te bewaren voor toekomstige generaties. De KBS waakt erover dat de werken die ze via schenking verwerft gevaloriseerd en toegankelijk gemaakt worden voor het publiek, volgens de wensen van de schenkers.
Welke waarde heeft de erfgoedcollectie van de Koning Boudewijnstichting?
De erfgoedcollectie van de KBS omvat 27.536 werken en 27 archieffondsen. De waarde wordt geschat op ongeveer 175 miljoen euro. Van die werken is 75% procent geschonken en 25% aangekocht. De KBS geeft deze werken in bewaring aan musea en culturele instellingen, om ze daar te valoriseren en toegankelijk te maken voor het publiek.
Werken voor de KBS?
Wij zijn steeds op zoek naar geëngageerd talent.
Schrijf je in op onze e-news, hou onze sociale media in het oog, of bekijk nu meteen de nieuwste vacatures. Je kan ook spontaan solliciteren voor een job, een stage of als vrijwilliger.
Word onze collega!
Wordt voor elke oproep een aparte jury samengesteld?
De Koning Boudewijnstichting is zeer dankbaar dat ze jaarlijks een beroep kan doen op vele honderden vakspecialisten of ervaringsdeskundigen die onbezoldigd en in alle onafhankelijkheid de taak van jurylid op zich nemen. Zij komen uit alle hoeken van de samenleving, en vertegenwoordigen alle gezindten.
Voor een nieuwe oproep worden nieuwe mensen gevraagd om deel uit te maken van de onafhankelijke jury. Voor oproepen die herhaald worden of het hele jaar door lopen, blijven de juryleden vaak een tijdje dezelfde.
In een aantal gevallen treedt het bestuurscomité van een Fonds als jury op. In zo’n bestuurscomité zit altijd een expert, (een vertegenwoordiger van) de oprichter en iemand die KBS vertegenwoordigt. Elk bestuurscomité waakt erover dat het betrokken Fonds aangewend wordt in dienst van het algemeen belang.
In sommige gevallen hebben de oprichters van Fondsen zelf reeds aangegeven welke organisaties die werken in dienst van het algemeen belang, hun steun krijgen (ook na hun overlijden). In dat geval volgt het bestuurscomité op of de ontvangende organisatie blijft voldoen aan de voorwaarden om deze steun te blijven ontvangen.
Indien u middelen zoekt voor uw project kan u uw kandidatuur indienen wanneer uw project voldoet aan de criteria van een oproep – u blijft op de hoogte van oproepen of ondersteuningen door zich te abonneren op onze nieuwsbrieven en/of door onze berichten op de sociale media te volgen.
Video 'Wie beslist of jouw project steun krijgt'
Wie verzorgt de algemene coördinatie en het dagelijks beheer van de Fondsen?
Particulieren, organisaties of bedrijven die zich in de samenleving willen engageren rond een bepaald thema kunnen een eigen stichting oprichten. Het opzetten en beheren van een stichting vereist echter flink wat formaliteiten. Een Fonds binnen de Koning Boudewijnstichting oprichten is een soepele formule met weinig administratie.
Een Fonds dat wordt beheerd door de Stichting streeft steeds een doel in het algemeen belang na dat de oprichter na aan het hart ligt of lag. Per Fonds wordt een bestuurscomité ingericht, waarin steeds minstens (een vertegenwoordiger van) de oprichter, een vertegenwoordiger van de KBS en een onafhankelijke zitting hebben. Het bestuurscomité heeft een grote vrijheid van handelen, met dien verstande dat het Fonds binnen zijn opdracht blijft werken. Fondsen kunnen zelf initiatieven ontwikkelen of projecten (van derden) financieel ondersteunen. Voor dat laatste kunnen ze bijvoorbeeld oproepen voor projectvoorstellen lanceren.
Het Centrum voor Filantropie van de Koning Boudewijnstichting geeft deskundig advies en verzorgt het administratieve en juridische beheer en bewaakt mee de continuïteit. De Fondsen maken integraal deel uit van de Koning Boudewijnstichting, die dus juridisch verantwoordelijk is voor alle daden en financiële verbintenissen van de Fondsen.
Het Centrum voor Filantropie van de Koning Boudewijnstichting stelt een secretariaat ter beschikking van de Fondsen om de algemene coördinatie en het dagelijkse beheer te garanderen.
Meer informatie
Hoe kan ik een project in het buitenland steunen?
Vanuit België kunt u een project of organisatie in Europa of het buitenland steunen via onze filantropische tools of met de hulp van het netwerk Transnational Giving Europe en Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen.
Buiten België is de Koning Boudewijnstichting fiscaal erkend in Luxemburg, Nederland, Frankrijk en Denemarken. Dankzij deze erkenning kan ze een fiscaal attest afleveren voor giften uit deze landen om een project in het buitenland te steunen, onder bepaalde voorwaarden en in overeenstemming met de fiscale wetgeving van het betrokken land.
Als de schenkers gevestigd zijn in andere dan de hierboven vermelde Europese landen of elders in de wereld (de Verenigde Staten, Canada, Azië, …), kunnen het netwerk Transnational Giving Europe en Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen hen zeker helpen.
Hoe kan ik een gift overmaken?
U kunt een gift overmaken via de klassieke overschrijving:
IBAN BE10 0000 0000 0404 BIC GEBABEBB
Of u kunt uw bank een permanente opdracht geven.
Vanzelfsprekend kunt u ook via thuisbankieren giften overmaken.
Voor alle financiële transacties online werkt de Koning Boudewijnstichting samen met een externe firma (Ingenico Payment Services). Zo worden uw privacy, beveiliging en de codering van al uw transactiegegevens gegarandeerd.
Giften vanaf 40 euro op onze rekening IBAN: BE10 0000 0000 0404 – BIC: GEBABEBB geven aanleiding tot een belastingvermindering van 45 % op het werkelijk gestorte bedrag.
Zijn giften vanuit België fiscaal aftrekbaar?
Jaarlijkse giften van minstens 40 euro aan de Koning Boudewijnstichting geven recht op een belastingvermindering van 45% van het werkelijk gestorte bedrag. Het gegroepeerd fiscaal attest voor alle giften aan of via de Koning Boudewijnstichting tijdens het kalenderjaar wordt eind februari van het volgende jaar per post of per e-mail (op voorwaarde dat de Koning Boudewijnstichting over het e-mailadres van de schenker beschikt) opgestuurd.
Vanuit België kan je ook een project of organisatie in Europa of het buitenland steunen. De Myriad-alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen verbindt donateurs en projectsponsors, waar ook ter wereld.
Zijn giften vanuit het buitenland fiscaal aftrekbaar?
De Koning Boudewijnstichting heeft een fiscale erkenning in Luxemburg, Nederland, Frankrijk en Denemarken. Dankzij deze erkenning kan ze een fiscaal attest afleveren voor giften uit deze landen, in overeenstemming met de fiscale wetgeving van het betrokken land.
Als schenkers gevestigd zijn in andere dan de hierboven vermelde Europese landen of elders in de wereld (de Verenigde Staten, Canada, Azië, …), kunnen het netwerk Transnational Giving Europe en Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen die schenkers helpen.
Vanuit België kunt u ook een project of een organisatie in Europa of internationaal steunen via een van onze filantropische formules of met de hulp van het netwerk Transnational Giving Europe en Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen.
Ik wil mij filantropisch engageren. Kan dat alleen voor projecten in België?
Het stimuleren van filantropie, een van de hoofdopdrachten van de Stichting, stopt niet aan de grenzen van een land.
Vanuit de expertise opgebouwd door ons Centrum voor Filantropie faciliteert de Stichting grensoverschrijdende schenkingen. Naast onze erkenningen in Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Denemarken speelt de Stichting een leidende rol in het netwerk Transnational Giving Europe (TGE), dat zulke schenkingen begeleidt van Belgen aan kwaliteitsprojecten elders in Europa, of van schenkers van elders in Europa aan Belgische organisaties. TGE promoot ook het bevorderen van grensoverschrijdend schenken op het Europese beleidsniveau. Het TGE-netwerk is actief in België, Bulgarije, Duitsland, Estland, Frankrijk, Griekenland, Groothertogdom Luxemburg, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovakije, Slovenië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Het netwerk wil zijn diensten in de toekomst tot de hele Europese Unie uitbreiden.
Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen, die voortbouwt op bijna 30 jaar acties van de Koning Boudewijnstichting op het terrein in Noord-Amerika en op de jarenlange deskundigheid van Give2Asia, verbindt schenkers met betrouwbare goede doelen over de hele wereld. Het doel van Myriad bestaat erin grensoverschrijdende filantropie over de hele wereld te vergemakkelijken en aan te moedigen. Dankzij Myriad kunnen schenkers grensoverschrijdende giften overmaken aan goede doelen in bijna 100 landen, en genieten van administratieve en fiscale voordelen.
Kan elke onderneming een Bedrijfsfonds oprichten?
In principe wel. Bij Bedrijfsfondsen gaat het meestal om bedrijven die reeds filantropische projecten steunen en meer structuur in hun filantropische activiteiten willen brengen. Maar het kunnen ook ondernemingen zijn die zich voor het eerst maatschappelijk engageren. De Koning Boudewijnstichting verbindt haar expertise, ervaring, en naam en faam pas aan een Bedrijfsfonds nadat ze advies heeft ingewonnen bij ‘Vigeo Belgium’ (www.vigeo.com) over het door het bedrijf gevoerde beleid inzake verantwoord ondernemerschap.
Kan ik een specifiek project of Fonds financieel steunen?
Gebruik de zoekfunctie om meteen bij het Fonds of de projectrekening van uw keuze te komen. Tik vervolgens op de link ‘Gift online’. U krijgt een formulier dat specifiek is gemaakt voor het Fonds of de projectrekening van uw keuze.
Hoe maak ik een geldig testament?
Het volstaat in principe om uw wensen op papier te zetten, te dateren en te handtekenen. De Koning Boudewijnstichting raadt u wel aan om contact te nemen met uw notaris.
Wat doen Fondsen? Waarom een Fonds oprichten?
Particulieren, organisaties of bedrijven die zich in de samenleving willen engageren rond een bepaald thema kunnen een eigen stichting oprichten. Het opzetten en beheren van een stichting vereist echter flink wat formaliteiten. Een Fonds binnen de Koning Boudewijnstichting oprichten is een soepele formule met weinig administratie.
Een Fonds dat wordt beheerd door de Stichting streeft steeds een doel in het algemeen belang na dat de oprichter na aan het hart ligt of lag. Per Fonds wordt een bestuurscomité ingericht, waarin steeds minstens (een vertegenwoordiger van) de oprichter, een vertegenwoordiger van de KBS en een onafhankelijke zitting hebben. Het bestuurscomité heeft een grote vrijheid van handelen, met dien verstande dat het Fonds binnen zijn opdracht blijft werken. Fondsen kunnen zelf initiatieven ontwikkelen of projecten (van derden) financieel ondersteunen. Voor dat laatste kunnen ze bijvoorbeeld oproepen voor projectvoorstellen lanceren.
Het Centrum voor Filantropie van de Koning Boudewijnstichting geeft deskundig advies en verzorgt het administratieve en juridische beheer en bewaakt mee de continuïteit. De Fondsen maken integraal deel uit van de Koning Boudewijnstichting, die dus juridisch verantwoordelijk is voor alle daden en financiële verbintenissen van de Fondsen.
Het Centrum voor Filantropie van de Koning Boudewijnstichting stelt een secretariaat ter beschikking van de Fondsen om de algemene coördinatie en het dagelijkse beheer te garanderen.
Meer informatie
Hoeveel giften ontvangt de Koning Boudewijnstichting per jaar? Welk bedrag levert dat op?
Het aantal giften dat we ontvangen schommelt van jaar tot jaar en wordt beïnvloed door belangrijke acties waaraan de Stichting meewerkt. Ook het bedrag van de ontvangen giften schommelt van jaar tot jaar. Soms leidt een uitzonderlijk grote gift tot een sterke verhoging van het totaalbedrag, wat dan onbedoeld een vertekend beeld geeft.
De Stichting garandeert dat het verzamelde geld wordt verdeeld over de goede doelen/wordt ingezet voor projecten van algemeen belang. Het behoort tot de missie van de Stichting om filantropie te stimuleren en om individuen en bedrijven aan te moedigen om beter en meer te geven ten bate van het algemeen belang – via de Stichting en niet aan de Stichting.
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Totaal aantal |
84.156 |
94.218 |
208.470 |
120.106 |
126.376 |
157.060 |
Totaal bedrag van de ontvangen giften |
€ |
€ |
€ |
€ |
€ |
€ |
Hoeveel fiscale attesten levert de Koning Boudewijnstichting jaarlijks af?
Elk jaar tegen eind februari verstuurt de Stichting de fiscale attesten voor de giften die het jaar voordien werden ontvangen. Deze attesten geven recht op een belastingvermindering van 45% van de effectief overgemaakte bedragen, voor giften van minstens 40 euro aan de Stichting. Het aantal fiscale attesten die we opsturen schommelt van jaar tot jaar en wordt beïnvloed door belangrijke acties waaraan de Stichting meewerkt.
De Stichting garandeert dat het verzamelde geld wordt verdeeld over de goede doelen/wordt ingezet voor projecten van algemeen belang. Het behoort tot de missie van de Stichting om filantropie te stimuleren en om individuen en bedrijven aan te moedigen om beter en meer te geven ten bate van het algemeen belang – via de Stichting en niet aan de Stichting.
|
Welk bedrag aan legaten ontvangt de Koning Boudewijnstichting jaarlijks?
Het aantal legaten dat we ontvangen schommelt van jaar tot jaar, net zoals het bedrag ervan. Soms leidt een legaat tot een sterke verhoging van het totaalbedrag, wat dan onbedoeld een vertekend beeld geeft.
De legaten die we ontvangen zijn vooral bestemd voor Fondsen en andere filantropische instrumenten die worden beheerd door de Koning Boudewijnstichting en die streven naar duidelijk omschreven doelstellingen ten bate van het algemeen belang. Volgens de recentste filantropiebarometer, die de Koning Boudewijnstichting in 2017 publiceerde, geven de Belgen, financieel gezien, bij voorkeur steun voor de volgende thema's:
- gezondheid en medisch onderzoek
- humanitaire acties en ontwikkelingshulp
- armoedebestrijding en sociale rechtvaardigheid.
Totaal bedrag van de ontvangen legaten per jaar |
|
2018 |
€ 66.053.641,00 |
2019 |
€ 37.576.601,00 |
2020 |
€ 53.865.177,00 |
2021 |
€ 58.400.956,00 |
2022 |
€ 75.887.558,00 |
2023 |
€ 81.939.872,00 |
Treedt de Koning Boudewijnstichting niet in concurrentie met andere goede doelen/ngo's die fondsen werven?
Neen, de Stichting stelt zich niet competitief op tegenover andere goede doelen/ngo's. Wij organiseren geen fondsenwerving, tombola's… Wij stimuleren de filantropie en moedigen individuen en bedrijven aan om beter en meer te geven ten bate van het algemeen belang - via de Stichting en niet aan de Stichting.
Welke impact hebben de nieuwe belastingregels in Vlaanderen voor schenken of nalaten aan goede doelen?
De Vlaamse regering voerde enkele wijzigingen door voor de fiscale behandeling van schenkingen en erfenissen die verband houden met filantropie. De nieuwe regels gaan in op 1 juli 2021, en gelden vanaf dan voor schenkingen of nalatenschappen voor iedereen die in het Vlaams Gewest gedomicilieerd is.
Nultarief
Er komt voor goede doelen een 0%-tarief zowel in de schenkbelasting als in de erfbelasting. Dit betekent dat schenkingen aan goede doelen niet meer worden belast. Evenmin betaalt een goed doel nog erfbelasting op wat per testament wordt nagelaten, voor overlijdens vanaf 1 juli 2021. Als stichting van openbaar nut geniet de Koning Boudewijnstichting van deze 0%-tarieven.
Geen fiscaal voordeel meer met duolegaat
Tegelijk wordt het duolegaat in het Vlaams Gewest fiscaal minder gunstig. Deze techniek kent varianten, maar komt neer op een testament met twee legaten: een legaat aan een goed doel gecombineerd met een legaat aan andere personen (vaak verre familieleden, vrienden of kennissen), waarbij het goede doel alle erfbelasting moet betalen. In de praktijk was dit voordelig voor de betrokken erfgenaam en ging er bovendien een bedrag naar het goede doel. De berekeningswijze voor duolegaten wijzigt echter, waardoor er meer erfbelasting verschuldigd is en er voor het goede doel nog weinig voordeel rest of zelfs een nadeel ontstaat: in zulke situaties zullen goede doelen het legaat verwerpen.
Daarnaast komt er in het Vlaams Gewest een zogenaamde ‘vriendenerfenis’: een beperkt deel (maximum € 15.000) van de nalatenschap kan fiscaal voordelig worden nagelaten aan één of meer goede vrienden of verdere familieleden.
Testament herbekijken
De nieuwe fiscale regels - ook voor duolegaten - gaan in op 1 juli 2021, en daarbij geldt de datum van het overlijden, niét de datum van opmaak van het testament. Wie reeds een testament heeft opgemaakt met een duolegaat, gaat best na welke impact de wijzigingen hebben en of een aanpassing nodig is.
Adviezen van onze filantropieadviseurs zijn steeds gebaseerd op het wetgevend kader op dat moment. Behalve mogelijke veranderingen in de persoonlijke levensloop, verwachtingen en wensen, zijn ook fiscale wijzigingen als deze redenen waarom wij steeds aanbevelen een opgemaakte filantropische regeling op geregelde tijdstippen te herbekijken.
De adviseurs van het Centrum voor Filantropie blijven beschikbaar om u te begeleiden bij uw filantropisch project en geven u graag meer toelichting over de wijzigingen. Bijkomend raden wij u aan advies in te winnen bij uw notaris of raadgever.
Zijn alle publicaties gratis? Kan ik publicaties bestellen?
Bijna al onze publicaties kunt u gratis downloaden of online bekijken.
Alleen voor co-edities (mooi uitgegeven, met illustratie, grafieken…) vragen we een bescheiden vergoeding. U kunt die publicaties online bestellen (u krijgt een bevestigingsmail) en ook meteen online betalen. Voor alle financiële transacties online werkt de Koning Boudewijnstichting samen met een externe firma (Shopify). Zo worden uw privacy, beveiliging en de codering van al uw transactiegegevens gegarandeerd.
In uitzonderlijke gevallen kunt u van gratis publicaties ook een print aanvragen. Die wordt u dan gratis toegestuurd.
Hoe kan ik inschrijven voor een evenement en kan ik verschillende personen inschrijven voor een evenement?
Inschrijven voor een evenement doet u best online via deze website. U krijgt dan een bevestigingsscherm, zodat u zeker bent van uw inschrijving.
Indien u meerdere personen wenst in te schrijven, dan vult u per persoon een apart inschrijvingsformulier in.
Ik kom niet naar het evenement, maar wil wel nadien informatie rond dit evenement ontvangen, kan dat?
Geen probleem. Als er informatie voorhanden is, bezorgen we u die graag nadien. Stuur ons een e-mail met uw adresgegevens. Of bel naar 02-500 4 555.
Waarvoor dienen de selectiecriteria en zijn die selectiecriteria voor elke oproep dezelfde?
Opdat projectvoorstellen zo goed mogelijk zouden passen bij de doelstellingen van de oproep, zijn er steeds selectiecriteria vastgelegd. Die geven u als indiener al een duidelijke indicatie of het de moeite loont een projectvoorstel in te dienen – als u of uw project nauwelijks aan de selectiecriteria voldoet, heeft het weinig zin er uw tijd en energie in te stoppen.
De selectiecriteria vormen voor de onafhankelijke jury een handig instrument om tot een keuze te komen. Het systeem waarborgt dat de Koning Boudewijnstichting de meest geschikte kandidaten steunt.
De selectiecriteria worden per oproep bepaald. Oproepen die herhaald worden of het hele jaar door lopen, behouden wel vaak hun selectiecriteria.
Hoeveel financiële steun kan ik maximaal aanvragen?
Dat varieert per projectoproep. Bekijk de rubriek ‘selectiecriteria’ van de projectoproep waarvoor u een kandidaatsdossier wilt indienen.
Wie beslist of ik steun krijg?
De Koning Boudewijnstichting is zeer dankbaar dat ze jaarlijks een beroep kan doen op vele honderden vakspecialisten of ervaringsdeskundigen die onbezoldigd en in alle onafhankelijkheid de taak van jurylid op zich nemen. Zij komen uit alle hoeken van de samenleving, en vertegenwoordigen alle gezindten.
Voor een nieuwe oproep worden nieuwe mensen gevraagd om deel uit te maken van de onafhankelijke jury. Voor oproepen die herhaald worden of het hele jaar door lopen, blijven de juryleden vaak een tijdje dezelfde.
In een aantal gevallen treedt het bestuurscomité van een Fonds als jury op. In zo’n bestuurscomité zit altijd een expert, (een vertegenwoordiger van) de oprichter en iemand die KBS vertegenwoordigt. Elk bestuurscomité waakt erover dat het betrokken Fonds aangewend wordt in dienst van het algemeen belang.
In sommige gevallen hebben de oprichters van Fondsen zelf reeds aangegeven welke organisaties die werken in dienst van het algemeen belang, hun steun krijgen (ook na hun overlijden). In dat geval volgt het bestuurscomité op of de ontvangende organisatie blijft voldoen aan de voorwaarden om deze steun te blijven ontvangen.
Indien u middelen zoekt voor uw project kan u uw kandidatuur indienen wanneer uw project voldoet aan de criteria van een oproep – u blijft op de hoogte van oproepen of ondersteuningen door zich te abonneren op onze nieuwsbrieven en/of door onze berichten op de sociale media te volgen.
Video 'Wie beslist of jouw project steun krijgt'
Worden projecten nadien geëvalueerd?
U ontvangt van ons een evaluatieformulier dat peilt naar uw realisaties, factoren die een stimulerende of remmende rol speelden bij de realisatie, de bereikte doelgroepen, de impact, leerpunten…
Ons project werd niet geselecteerd, wat nu?
De Koning Boudewijnstichting werkt met onafhankelijke jury’s om partijdigheid of voorkeursbehandeling uit te sluiten. Discussie na afloop van de selectie is niet mogelijk. U kunt wel een kandidaatsdossier indienen voor een nieuwe of een andere oproep.
Mag ik zelf beslissen om een bijlage toe te voegen aan mijn kandidaatsdossier?
Neen. Uw aanvraag maakt niet meer kans op selectie door spontaan bijlages toe te voegen. Om geselecteerd te geraken, is het belangrijk dat uw voorstel voldoet aan de selectiecriteria en dat u in dit kandidaatsdossier zo concreet mogelijk communiceert over uw sterk projectvoorstel.
Bij sommige oproepen wordt uitdrukkelijk gevraagd om wel een bijlage te bezorgen. In dat geval is het vanzelfsprekend belangrijk dat u dat doet.
Kan ik iemand anders toegang verlenen tot mijn (gedeeltelijk ingevuld) kandidaatsdossier?
Neen, dat kan niet. Om een kandidaatsdossier in te dienen, moet u zich registreren. En uw registratie is persoonlijk. Als u het kandidaatsdossier invult, zal u dus ook degene zijn die het kandidaatsdossier definitief verzendt.
Kan ik mijn kandidaatsdossier printen vooraleer het definitief te verzenden?
Vanzelfsprekend. Maar dat hoeft niet. Nadat u op de knop ‘definitief verzenden’ drukt, krijgt u van ons een bevestigingsscherm en een bevestigingsmail. Die bevestigingsmail bevat ook een pdf met het door u ingevulde kandidaatsdossier.
Kan ik een kandidaatsdossier tussentijds opslaan?
Een kandidaatsdossier online invullen duurt gemiddeld een uur. Maar het volstaat te klikken op de knop ‘tussentijds opslaan’ om alles wat u al invulde, te bewaren. Een paar uur of een paar dagen later meldt u zich gewoon opnieuw aan op onze site. In de rubriek ‘Mijn KBS’ (rechtsboven) klikt u aan in welk kandidaatsdossier u aan het werken was en u kunt uw kandidaatsdossier rustig verder invullen. Pas wanneer u op de knop ‘definitief verzenden’ drukt en van ons een bevestigingsscherm en ook nog een bevestigingsmail ontvangt, heeft u uw kandidaatsdossier officieel ingediend.
Ik kan geen kandidaatsdossier online invullen. Wat nu?
Ons contactcentrum helpt u graag verder. Bel 02-500 4 555 of mail proj@kbs-frb.be
Ik heb mijn kandidaatsdossier definitief verzonden, maar ik ontving geen bevestigingsmail
Zodra u op ‘definitief verzenden’ klikt, krijgt u een bevestigingsscherm te zien. En er wordt automatisch ook een mail met een pdf (van het door u ingevulde kandidaatsdossier) verzonden naar het mailadres waarmee u zich registreerde. Omdat het hier om een automatisch aangemaakte mail gaat, kan het zijn dat uw persoonlijke mailinstellingen dergelijke automatisch aangemaakte mails aanziet als ‘spam’. In dat geval blijft onze automatische bevestigingsmail mogelijk hangen in uw filter.
Ik wil mijn kandidaatsdossier voorbereiden en vooraf met anderen bespreken. Waar vind ik een overzicht van de vragen?
Voor elke oproep bieden we een pdf aan met daarin alle vragen, zodat u de antwoorden op die vragen vooraf met anderen kan bespreken. De pdf zelf kan u vanzelfsprekend niet invullen, wel het kandidaatsdossiers voor de oproep in kwestie -dat u online invult en naar ons doorstuurt.
Mijn organisatie heeft geen bankrekeningnummer, wat nu?
U bent verplicht een bankrekeningnummer te noteren. Anders kunt u uw kandidaatsdossier niet verzenden. Spreek af met de betrokkenen welk bankrekeningnummer u noteert in dit kandidaatsdossier.
Tot wanneer (datum/uur) kan ik een kandidaatsdossier indienen?
De uiterste indiendatum is anders voor elke projectoproep en staat aangegeven op deze website. Kandidaatsdossiers waarvan u onze automatische bevestigingsmail krijgt op de uiterste indiendatum om 23.59 uur (Belgische tijd) zijn geldig, mits ze beantwoorden aan de selectiecriteria van de projectoproep. De bevestigingsmail toont aan dat we uw kandidaatsdossier officieel aanvaard hebben.
Wat is een nationaal nummer en hoeveel cijfers heeft het?
Een nationaal nummer - ook wel organisatienummer, ondernemingsnummer of vestigingseenheidsnummer genoemd - is een unieke code die u krijgt van de overheid (wet van 24.6.2003). Uw nationaal nummer bevat 10 cijfers. Het is belangrijk dat u in dit kandidaatsdossier het volledige nummer invult, zonder spaties. Indien uw nummer slechts 9 cijfers telt moet u het met een extra 0 vooraan laten beginnen. Vul dus bijvoorbeeld niet in: 793589456; maar wel uw nationaal nummer, namelijk: 0793589456. Belangrijk is ook dat u geen spaties gebruikt. Tik alle cijfers meteen na elkaar in.
Alleen indien uw organisatie GEEN nationaal nummer heeft, mag u op de vraag naar uw nationaal nummer gewoon 0 invullen.
Meer info over nationale nummers vindt u hier
Waar komt het geld van de KBS vandaan?
Waar haalde KBS haar startkapitaal vandaan?
De Koning Boudewijnstichting ging in 1976 van start, naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de troonsbestijging van Koning Boudewijn. Er werd toen besloten een organisatie op te richten die zou werken voor het algemeen belang. De Stichting kreeg toen een startkapitaal mee van een miljard frank (ongeveer 25 miljoen euro). Dat geld werd bijeengebracht door fondsenwerving, door een toelage van de ministerraad en door de uitgave van gouden en zilveren gedenkpenningen, en postzegels met toeslag.
Bij de 60/40 viering (toen Koning Boudewijn 60 jaar oud werd en 40 jaar op de troon zat), kwamen de giften naar aanleiding van de feestelijkheden opnieuw ten goede aan de Koning Boudewijnstichting. Dat zorgde opnieuw voor een versterking van ons kapitaal.
Sindsdien blijft de Stichting dat geld beleggen. Het Comité voor de Financiën adviseert bij het (her)beleggen van het eigen kapitaal van de Stichting. Jaarlijks wordt een deel van die opbrengsten gebruikt voor de steun aan projecten van derden en voor werkingskosten.
Hoeveel kapitaal heeft KBS nu?
De activa van de KBS bestaan uit twee blokken: het kapitaal van de KBS zelf, en dat van de Fondsen die ze beheert. De marktwaarde van de vermogensportefeuille van de Fondsen beloopt 1.032 miljoen euro, fors meer dan dat van de Stichting zelf, dat 376 miljoen euro bedraagt (cijfers 2022).
Juridisch is dit allemaal kapitaal van de KBS. De middelen van de Fondsen kunnen echter slechts besteed worden om de doelstellingen van elk Fonds te bewerkstelligen, volgens de strikte criteria die bij de oprichting ervan zijn vastgelegd. Deze middelen zijn geschonken om te werken in dienst van het algemeen belang, via de Stichting en niet aan de Stichting.
Het kapitaal is met name in de voorbije tien jaar gestegen, en dan vooral het kapitaal van de Fondsen dat merkelijk sneller stijgt dankzij de vrijgevigheid van talloze filantropen, bij leven of via testament.
De stijging van het kapitaal kent grosso modo drie verklaringen. Ten eerste heeft de filantropie duidelijk de wind in de zeilen gekregen. Aan de ene kant is er een grote groep van mensen die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt, en vervolgens de economische groeijaren. Bijna één op de zes mensen uit deze generatie heeft geen directe nakomelingen. Veel van deze mensen denken actief na over wat er met hun patrimonium moet gebeuren na hun overlijden. Aan de andere kant is er de generatie van de babyboomers, geboren na WOII, bij wie het idee groeit om reeds bij leven op een gestructureerde manier iets te doen voor het algemeen belang.
Een bijkomende verklaring is dat beide groepen zo gewenst terechtkunnen bij het Centrum voor Filantropie van de Stichting. Dit bekwaamde zich in de voorbije decennia in advies én in oplossingen waarmee flexibel op de wensen van schenkers kan worden ingespeeld. Overigens zijn ook schenkers welkom die geen enorm vermogen willen wegschenken, maar die op hun maat wel een oplossing kunnen vinden waarmee ze impact hebben.
Gaandeweg is een grote expertise opgebouwd in het begeleiden van grensoverschrijdende filantropie, waarmee de Koning Boudewijnstichting, KBF United States, KBF Canada en Transnational Giving Europe als KBF Family hun rol opnemen als global philanthropic enabler.
De dienstverlening is gericht op alle grensoverschrijdende filantropie – van het buitenland naar België, vanuit België naar andere landen, tussen derde landen – die hierdoor toenam, en waarvan een deel aldus bijdraagt tot de groei van het kapitaal.
Tot slot zit een kleiner deel van de verklaring voor de groei van het kapitaal in de actieve beleggingsaanpak die steeds is gevolgd.
Hoe en waarom belegt KBS haar eigen kapitaal en dat van de Fondsen?
Om te kunnen werken op lange termijn streeft de KBS naar een behoorlijk rendement, wat een actief investeringsbeleid vergt. De investeringsportefeuille omvat ongeveer 60 procent aandelen, 35 procent obligaties en 5 procent vastgoed. De komende jaren zullen we een aantal nieuwe activa klassen aan de portefeuille toevoegen, namelijk Private Equity, Infrastructure Equity en Private Debt.
De beleggingsstrategie voor het kapitaal van de Koning Boudewijnstichting omvat ook duurzaamheidscriteria op het vlak van milieu, sociale impact en goed bestuur (ESG-criteria). Deze strategie laat zien dat de Stichting haar kapitaal op een positieve manier wil inzetten. We beleggen in de ondernemingen die in hun sector op deze vlakken het best scoren (best in class) en we sluiten systematisch investeringen uit in bepaalde sectoren zoals controversiële wapens.
De portefeuille is voor 27,5 procent in Europese aandelen belegd, voor 26,4 procent in Amerikaanse, voor 6,4 procent in Aziatische en voor 4,8 procent in opkomende economieën. Het gaat om een mix van small caps en large caps. Voorts omvat hij qua obligaties Euro corporate bonds (15%), Europese staatsobligaties (5%) en European inflation linked bonds (6%). De rest van de portefeuille zijn Asset-Backed Securities (7%) en Europees vastgoed (5%).
De Stichting wordt in deze bijgestaan door een financieel comité dat de beleggingsstrategie bepaalt en de uitvoering ervan controleert. Dit financieel comité doet op zijn beurt een beroep op gespecialiseerde kantoren.
Waarom heeft KBS het over ‘het kapitaal van de Fondsen’? Het zijn toch haar Fondsen?
De marktwaarde van de vermogensportefeuille van de Fondsen beloopt 1.032 miljoen euro, fors meer dan dat van de Stichting zelf, dat 376 miljoen euro bedraagt (cijfers 2023).
Juridisch is dit inderdaad allemaal kapitaal van de KBS. De middelen van de Fondsen kunnen echter slechts besteed worden om de doelstellingen van elk Fonds te bewerkstelligen, volgens de strikte criteria die bij de oprichting ervan zijn vastgelegd. Deze middelen zijn geschonken om te werken in dienst van het algemeen belang, via de Stichting en niet aan de Stichting. Daarom houdt de Stichting eraan het onderscheid te blijven maken.
Wie controleert de beleggingen van het kapitaal van KBS en haar Fondsen?
Het Comité voor de Financiën tekent de strategie voor de belegging van het kapitaal van de Koning Boudewijnstichting en de Fondsen uit. Het kijkt ook toe op deze beleggingen, bijgestaan door gespecialiseerde firma’s. In het Comité voor de Financiën zitten drie personen, daartoe gevraagd door de Raad van Bestuur – deze drie personen mogen zelf geen lid zijn van de Raad van Bestuur.
Waarom krijgt KBS een dotatie van de Nationale Loterij en over welk bedrag gaat het?
De wetgever besliste enkele decennia geleden dat de Nationale Loterij maatschappelijke doelen moet steunen, geïnspireerd door het voorbeeld van de loterijen in de landen rondom ons. De Koning Boudewijnstichting is een van de partners waarin de Nationale Loterij haar vertrouwen stelt om de middelen goed te besteden. De jaarlijkse dotatie van de Nationale Loterij beloopt 9,8 miljoen euro (bedrag vastgelegd tot en met 2024).
De dotatie van de Nationale Loterij blijft een belangrijke financieringsbron voor de Stichting. Ze biedt de Stichting de mogelijkheid in te spelen op noden die niet meteen ingevuld kunnen worden vanuit de Fondsen (die strikte doelstellingen hebben) of om voor bepaalde thematieken de impact te versterken. Voorts kan de Stichting ze inzetten om innovatieve methoden uit te testen, die later door Fondsen kunnen worden overgenomen.
KBS heeft een grote kunstcollectie. Zit de waarde daarvan berekend in haar kapitaal?
De Stichting heeft door de jaren heen een kunstcollectie opgebouwd van intussen ongeveer 27.536 stukken en 27 archieffondsen. Al deze werken zijn in langdurige bruikleen gegeven aan Belgische musea en verwante instellingen, met de opdracht dat ze voor het publiek toegankelijk moeten zijn.
De waarde van de collectie kan grosso modo geschat worden op 175 miljoen euro, maar dit cijfer is in se irrelevant, aangezien de werken nooit meer doorverkocht of anderszins doorgegeven mogen worden, maar ook voor de komende generaties bewaard blijven. De waarde ervan is boekhoudkundig nul: ze worden ‘gedemonetiseerd’ zodra ze in ons bezit zijn gekomen, en worden als dusdanig niet opgenomen in de balans van de Stichting. Zo kunnen ze zelfs bij een vereffening of faillissement niet te gelde worden gemaakt.
Wat doet de Stichting met vastgoed dat haar wordt geschonken?
De Stichting treedt enkele tientallen keren per jaar op als legataris van een erfenis, in vrijwel alle gevallen als beheerder van een Fonds waaraan wordt gelegateerd. Het gebeurt vrij geregeld dat zulk legaat ook vastgoed omvat. In principe verkoopt de Stichting het vastgoed.
Er zijn twee uitzonderingen:
- Het behoud van een goed (pand of grond) is soms vervat in de missie van het Fonds, met name als het erfgoed- of natuurwaarde heeft of moet worden ingezet in een initiatief van algemeen belang.
- In uitzonderlijke gevallen wordt het goed verhuurd om met de huurgelden het betrokken Fonds te spijzen.
Waarom houdt KBS zich bezig met impact investing?
Stichtingen geven niet enkel grants (niet terug te betalen steunbedrag), die worden gefinancierd met de opbrengst van hun kapitaal, maar kunnen hun kapitaal ook rechtstreeks aanwenden om impact te realiseren via verschillende vormen van impact (first) investing.
Investeren met impact (impact investing) betekent dat men bij het investeren niet enkel oog heeft voor de financiële opbrengst van het kapitaal, maar ook voor de maatschappelijke impact van de onderneming of de organisatie waarin men investeert. Waar bij impact investeren de financiële opbrengst en de maatschappelijke impact op dezelfde voet worden beoordeeld, wordt bij impact first investing de maatschappelijke impact als belangrijker ingeschat dan de financiële opbrengst.
Het is een groeiende business die veel vormen kan aannemen zoals leningen, investeren in het kapitaal van de betrokken organisatie, sociale impact obligaties, garanties en andere innovatieve methodes.
Als onafhankelijke speler kan de Koning Boudewijnstichting mee een voorloper zijn in het uittesten van vernieuwende modellen om een maatschappelijke impact te hebben en/of te vergroten. Zowel met haar eigen kapitaal als met het kapitaal van de Fondsen dat het beheert doet het actief aan impact (first) investeren. Een voorbeeld: de Stichting investeerde €1.000.000 in de opstart van Kampani, een Belgisch sociaal impactbeleggingsfonds dat zich inzet om het potentieel van ondernemerschap in de landbouw in het Globale Zuiden te versterken. Zo geeft Kampani leningen uit aan landbouworganisaties en coöperatieven in Sub Sahara Afrika, Latijns-Amerika en in delen van Azië die moeilijk toegang vinden tot de doorsnee financieringsmogelijkheden. De Stichting investeerde met haar eigen kapitaal en samen met het kapitaal van 2 van haar Fondsen (Fonds Carlier en Fonds Ramos) in deze innovatieve impact first investering.
Wie neemt welke beslissingen bij KBS?
Het verheugt ons dat wij reeds decennia lang een beroep kunnen doen op een zeer ruime groep van experts en vertegenwoordigers van de samenleving die onbezoldigd zitting hebben in verschillende beslissingsorganen.
De Raad van Bestuur tekent de krachtlijnen uit voor het beleid en neemt daarbij beslissingen met een meerderheid van stemmen.
Het Comité voor de Financiën tekent de strategie voor de belegging van het kapitaal van de Koning Boudewijnstichting uit en kijkt ook toe op deze beleggingen, bijgestaan door gespecialiseerde firma’s. In het Comité voor de Financiën zitten drie personen, daartoe gevraagd door de Raad van Bestuur – deze drie personen mogen zelf geen lid zijn van de Raad van Bestuur.
De directie staat in voor de dagelijkse leiding van de Stichting.
Daarnaast zijn er pluralistisch samengestelde begeleidingscomités, bestuurscomités, jury’s en werkgroepen die zich uitspreken over specifieke programma’s, publicaties of projectoproepen.
Alle Fondsen in beheer bij de Koning Boudewijnstichting zetten hun middelen in in dienst van het algemeen belang. Zij hebben allemaal een bestuurscomité van minstens drie personen: een expert, een vertegenwoordiger van de oprichter, een vertegenwoordiger van de Stichting. In veel gevallen wordt het bestuurscomité aangevuld met meer experts.
De werking van de Stichting wordt opgevolgd door verschillende controle-organen. De financiële verslagen worden gecontroleerd door het auditcomité en door een externe auditor. Een externe consultant verifieert verschillende keren per jaar in alle onafhankelijkheid op een steekproef van projecten of alle procedures correct zijn gevolgd. Een team van censors kijkt toe of de Stichting de opdrachten die haar bij testament zijn toegewezen, correct uitvoert.
Wie beslist wie er in de Raad van Bestuur of de Adviesraad van de KBS zit?
Het Benoemingscomité doet een voorstel voor de Raad van Bestuur en de andere comités van de Koning Boudewijnstichting.
De Raad van Bestuur van de Stichting wordt pluralistisch samengesteld, om de verschillende tendensen in de samenleving evenwichtig te vertegenwoordigen.
De Raad van Bestuur bepaalt de beleidslijnen van de Stichting en bestaat uit een voorzitter, twee ondervoorzitters en maximum 12 raadsleden, onder wie de afgevaardigd bestuurder.
Wie beslist wie in het benoemingscomité van de KBS zit?
De Raad van Bestuur beslist over de samenstelling van het benoemingscomité, en waakt over een evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende tendensen en gevoeligheden in de samenleving.
Worden leden van de Raad van Bestuur, van begeleidingscomités of jury’s betaald?
Neen. De leden van de Raad van Bestuur, de bestuurscomités en de jury's worden niet vergoed voor het engagement dat ze samen met de Koning Boudewijnstichting opnemen. De Stichting is hen daarvoor bijzonder dankbaar.
Is KBS echt onafhankelijk? Waaruit blijkt dat?
De Koning Boudewijnstichting is financieel onafhankelijk. Ook in haar dagelijkse werking werkt ze samen met mensen, instellingen en organisaties van alle gezindten, uit alle hoeken van de samenleving. De Stichting werkt onafhankelijk van de politieke overheden in dit land, op welk niveau ook.
Onze Raad van Bestuur is pluralistisch samengesteld, en weerspiegelt zo de Belgische samenleving. Dit geldt eveneens voor de begeleidingscomités van programma’s en (bepaalde) projecten, en voor begeleidingscomités die toekijken op onderzoek dat wordt voorgesteld aan de Koning Boudewijnstichting. Tot slot zijn ook de jury’s die zich buigen over de selectie van projecten die steun krijgen via oproepen, pluralistisch samengesteld.
De Stichting werd opgericht naar aanleiding van 25 jaar koningschap van wijlen Koning Boudewijn, en draagt zijn naam. Haar onafhankelijkheid geldt echter ook ten aanzien van het koningshuis. Binnen de Stichting zijn vijf Fondsen actief die een koninklijke naam dragen – KBF Afrika Prijs, Koningin Fabiolafonds voor geestelijke gezondheid, Prins Albertfonds, Prins Filipfonds en Koningin Mathildefonds – die elk werken met een onafhankelijk bestuurscomité.
Dankzij haar onafhankelijkheid kan de Koning Boudewijnstichting een forumfunctie uitoefenen. Rond gevoelige thema’s kunnen we mensen met zeer uiteenlopende visies toch bijeenbrengen om te discussiëren en eventueel samen te werken.
Wat is de relatie tussen KBS en de politiek?
De Koning Boudewijnstichting is onafhankelijk en pluralistisch, en verzekert aldus haar bestaan en haar werking.
De Stichting werkt onafhankelijk van de politiek, op alle niveaus, zowel in België als in Europa en internationaal. De samenstelling van de bestuursorganen, waaronder de Raad van Bestuur, weerspiegelt het pluralisme en de verschillende gevoeligheden in de samenleving. De Stichting is eveneens een onafhankelijke ontmoetingsplek: ze biedt ruimte aan mensen met uiteenlopende visies en opinies om te dialogeren en eventueel samen te werken.
Wat is de relatie tussen KBS en de overheid?
De Stichting is een onafhankelijke instelling van openbaar nut, waarover overheden -noch binnen noch buiten België- beslissingsmacht hebben. De enige uitzondering hierop vormt de beslissing over het bedrag van de dotatie van de Nationale Loterij, die vierjaarlijks wordt genomen op federaal niveau. Deze dotatie maakt minder dan 10 procent uit van het jaarlijkse werkingsbudget van de Koning Boudewijnstichting.
De Stichting voert af en toe afgelijnde opdrachten uit op vraag van overheden of regeringsleden. Ze neemt hierover zelfstandig en onafhankelijk beslissingen, zowel of de opdracht al dan niet aanvaard wordt, als over de uitvoering in de praktijk. Zo organiseert de Stichting bijvoorbeeld een selectie van projecten door een onafhankelijke jury, ondersteunt ze onderzoekers in een transparante communicatie over onderzoeksresultaten, organiseert ze burgerfora enz.
Wat is de relatie tussen KBS en het koningshuis?
De Koning Boudewijnstichting is onafhankelijk en pluralistisch, en verzekert aldus haar bestaan en haar werking.
De Stichting werd opgericht in 1976 ter gelegenheid van 25 jaar koningschap van Koning Boudewijn. Vandaar dat ze zijn naam draagt, ook al werkt ze onafhankelijk van de koninklijke familie. De Stichting is de koninklijke familie erkentelijk omdat ze geïnteresseerd is in haar activiteiten en omdat ze de onafhankelijkheid en het pluralisme van de Stichting respecteert.
Vijf actieve Fondsen verwijzen naar het koningshuis: de KBF Afrika Prijs, het Fonds Koningin Fabiola voor geestelijke gezondheid, het Prins Albertfonds, het Prins Filipfonds en het Koningin Mathildefonds. Zoals alle Fondsen die worden beheerd door de Stichting, werken ook deze Fondsen met een onafhankelijk bestuurscomité.
Een raadslid vertegenwoordigt de koning in de Raad van Bestuur van de Koning Boudewijnstichting. Zijn stem weegt even zwaar als die van de 11 andere leden van de Raad van Bestuur.
Wat is de relatie tussen KBS en de ondernemingswereld?
De Koning Boudewijnstichting is onafhankelijk en pluralistisch, en verzekert aldus haar bestaan en haar werking.
De Stichting werkt onafhankelijk van de bedrijfswereld, ongeacht de sector. Dat belet niet dat ze partnerschappen aangaat en samenwerkt met bedrijven om haar missies te vervullen en haar impact te vergroten, zoals via het Venture Philanthropy Fonds.
Overigens steunt de Stichting ook bedrijven, vennootschappen en kmo's die hun filantropisch engagement willen concretiseren of willen investeren in het algemeen belang. Ze stelt hen verschillende filantropische instrumenten ter beschikking:
- een Bedrijfsfonds laat een bedrijf toe om zijn filantropische activiteiten te structureren en om het beheer ervan over te laten aan de Stichting. Vooraleer zo'n Fonds wordt opgericht, informeert de Stichting zich bij Vigeo Belgium over het bedrijfsbeleid rond maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een Bedrijfsfonds werkt met een onafhankelijk bestuurscomité, dat strategische beslissingen neemt, en met een onafhankelijke jury, die selecteert welke projecten in aanmerking komen voor steun. De Koning Boudewijnstichting neemt de administratie en het bestuur van het Fonds op zich.
- een Filantropische Actie voor kmo's is flexibeler en sneller dan een Bedrijfsfonds. Ze beperkt de administratie tot het strikte minimum. De Stichting beheert de middelen van de Filantropische Actie voor kmo's, bekommert zich om de fiscale aspecten en biedt bijstand. Een Filantropische Actie voor kmo’s is beperkt tot een jaar, maar kan worden verlengd na akkoord van beide partijen.
- bij een charity account beslist een bedrijf welke projecten ondersteuning krijgen in dienst van het algemeen belang. Giften op een charity account worden door de onderneming doorgestort om in België en in Europa projecten van algemeen belang te steunen. Vooraleer een charity account te openen, informeert de Stichting zich bij Vigeo Belgium over het bedrijfsbeleid rond maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Wat is de relatie tussen KBS en de farmaceutische industrie?
In het gezondheidsdomein zijn er enkele Fondsen die steun krijgen van de farmaceutische industrie. Dat verloopt in overeenstemming met de deontologische code van de farmaceutische sector, wat impliceert dat de giften transparant zijn. Giften van farmaceutische bedrijven kunnen worden geraadpleegd op het platform Betransparent.be. Overigens beslissen vrijgevige farmaceutische bedrijven nooit over de toekenning van de (onderzoeks)steun die de betrokken Fondsen toekennen. Ze weten niet welke (onderzoeks)projecten steun vragen. Ze mogen de Koning Boudewijnstichting of een Fonds ook niet vragen om een specifiek onderzoek uit te (laten) voeren.
Wie controleert de uitgaven van KBS?
De uitgaven van de Koning Boudewijnstichting worden gecontroleerd door verschillende organen:
• de Raad van Bestuur van de Stichting draagt de eindverantwoordelijkheid van het budget en de rekeningen die worden gepubliceerd in het jaarverslag
• het Comité voor de Financiën adviseert de Raad van Bestuur over de (her)belegging van het kapitaal van de Stichting
• vier censors controleren het erfenis- en testamentbeheer van de Stichting
• het Auditcomité staat de Raad van Bestuur bij voor het toezicht op de balans, de resultatenrekeningen en de financiële rapportering. Het monitort ook de effectiviteit van de systemen voor interne controle en risicobeheer.
Het budget en de jaarrekeningen van de Koning Boudewijnstichting zijn ook onderworpen aan de jaarlijkse controle en goedkeuring door een bedrijfsrevisor. Uiteindelijk worden de nagekeken rekeningen ingediend bij de Griffie van de Ondernemingsrechtbank van Brussel en bij de Nationale Bank van België. Daarnaast heeft een expertisebureau de opdracht om bij de Stichting zelf onverwachts te controleren of de van kracht zijnde procedures rond het beheer van projecten en Fondsen worden nageleefd. Het bureau rapporteert aan het Auditcomité.
Wie controleert de testamentaire verplichtingen van KBS?
Vier censors controleren het beheer van de erfenissen en testamentaire verplichtingen van de Koning Boudewijnstichting. De censors rapporteren aan de Raad van Bestuur over de manier waarop de Stichting de haar toevertrouwde erfenissen beheert en de testamentaire verplichtingen die daaruit voortvloeien, vervult.
Wat is het percentage ‘werkingsmiddelen’ van de KBS?
De middelen voor de werking van de Koning Boudewijnstichting in 2024 worden als volgt verdeeld
- 160 miljoen euro voor de Fondsen beheerd door de KBS
- 16,4 miljoen euro voor de programma’s
- 27 miljoen operationele kosten
Op een totaalbudget van bijna 203,4 miljoen euro in 2024, vertegenwoordigen de werkingskosten ongeveer 13,3 %, namelijk 27 miljoen euro.
Wie neemt beslissingen over het verloningssysteem bij KBS?
Het Remuneratiecomité van de Koning Boudewijnstichting neemt beslissingen over alle aspecten van het remuneratiesysteem van het personeel van de Stichting.
Bij de Stichting bestaat er geen bonussysteem. Volgens een analyse van de groep Hay in 2016, is het loon van de werknemers van de Stichting marktconform, met uitzondering van dat van het kaderpersoneel (universitairen), dat 5% onder de markt ligt.
Het Remuneratiecomité hanteert een procedure voor de evaluatie van het personeel van de Stichting, die steunt op het algemene functioneren, het halen van vastgelegde doelstellingen en een persoonlijk ontwikkelingsplan. De resultaten van de jaarlijkse evaluatie van de personeelsleden en de directie worden ter bekrachtiging ingediend bij het Remuneratiecomité.
Wie controleert of financiële ondersteuning correct wordt gebruikt?
De geselecteerde projectpromotoren moeten een tussentijds rapport en/of een eindevaluatierapport indienen over hun verwezenlijkingen. De Stichting controleert de juiste toewijzing van de middelen, in verhouding tot de toegekende steun. Ze evalueert eveneens het proces en de impact van de projecten, om ervan te leren.
De Koning Boudewijnstichting evalueert de projecten en de mensen die ze steunt om te kijken of ze bijdragen tot verandering, hoe ze anderen inspireren, welk publiek ze bereiken en welke impact ze opleveren... Al is het soms moeilijk om de impact van elk project te meten, toch helpen deze evaluaties de Stichting om haar werkmethodes en aanpak te verfijnen en aan te passen. De Stichting trekt ook lessen uit projecten of mensen die hun doelstellingen niet halen. Ze onderzoekt de reden(en) daarvan en denkt na over een andere aanpak in de toekomst.
Daarnaast realiseert de Stichting om de drie jaar een uitgebreid onderzoek bij alle mensen en organisaties die in die periode steun genoten. In dit grootschalig onderzoek focust de Stichting op de veranderingen die ze teweegbrachten, het bereiken van de doelgroepen… De samenwerking met de Stichting wordt ook aandachtig bekeken (dienstverlening, begeleiding, intervisie, kennisuitwisseling...).
Deze evaluatie op verschillende niveaus, van zowel positieve als minder geslaagde projecten, maakt het de Stichting mogelijk om er lessen uit te trekken voor de toekomst en om zich nog effectiever in te zetten voor een betere samenleving.
Leren van grantees
Hoe geeft KBS financiële steun aan (projecten van) derden?
In veel gevallen lanceren de Koning Boudewijnstichting of de Fondsen die zij beheert projectoproepen. Wie voldoet aan de vooropgestelde criteria van de oproep kan zich kandidaat stellen voor steun. Een jury van externe, onbezoldigde experts beoordeelt de kandidaturen. In een aantal gevallen treedt het bestuurscomité van een Fonds als jury op. In zo’n bestuurscomité zit altijd een expert, (een vertegenwoordiger van) de oprichter en iemand die KBS vertegenwoordigt. Elk bestuurscomité waakt erover dat het betrokken Fonds aangewend wordt in dienst van het algemeen belang.
In sommige gevallen hebben de oprichters van Fondsen zelf reeds aangegeven welke organisaties die werken in dienst van het algemeen belang, hun steun krijgen (ook na hun overlijden). In dat geval volgt het bestuurscomité op of de ontvangende organisatie blijft voldoen aan de voorwaarden om deze steun te blijven ontvangen.
Indien u middelen zoekt voor uw project kan u uw kandidatuur indienen wanneer uw project voldoet aan de criteria van een oproep – u blijft op de hoogte van oproepen of ondersteuningen door zich te abonneren op onze nieuwsbrieven en/of door onze berichten op de sociale media te volgen.
Hoe worden jury’s en comités samengesteld?
Noch de Raad van Bestuur, noch het personeel van de Koning Boudewijnstichting beslissen over de selectie van de projecten en de bestemming van de steun. Die verantwoordelijkheid wordt toevertrouwd aan de comités, commissies en jury's waarin onafhankelijke experts zitting hebben. In 2021 ging het om zo'n 4.116 experts. Ze worden niet betaald voor hun engagement aan de zijde van de Koning Boudewijnstichting.
De Stichting is verantwoordelijk voor de samenstelling van de comités, commissies en jury's van de Fondsen en de projectoproepen die ze beheert, en waakt erover dat ze het pluralisme in de samenleving weerspiegelen. De Raad van Bestuur van de Stichting keurt de samenstelling van elk bestuurscomité goed. De samenstelling van de jury's moet echter worden goedgekeurd door de directie van de Stichting.
• Er wordt een bestuurscomité samengesteld voor elk Fonds. Het bestaat uit de oprichter of een vertegenwoordig(st)er, experts en een vertegenwoordig(st)er van de Stichting.
• Er wordt een begeleidingscomité samengesteld voor de meeste (sub)programma's en projecten van de Stichting. De experts en actoren op het terrein zetelen er zonder te worden bezoldigd. Begeleidingscomités helpen de medewerkers van de Stichting om de richtlijnen die vastgesteld zijn door de Raad van Bestuur om te zetten in concrete acties.
• Een jury bestaat uit onafhankelijke experts en analyseert de kandidaatsdossiers in het kader van de projectoproepen, en evalueert deze dossiers op basis van de vooraf bepaalde criteria. De jury selecteert de projecten die het best beantwoorden aan deze criteria.
Daarnaast bestaan er nog andere soorten structuren: een opvolgingscomité, een pedagogisch of wetenschappelijk comité, een selectiecomité, een filantropisch comité, een adviescomité, een investeringscomité, een denkgroep.
De namen van de mensen die zitting hebben in de bestuurscomités, begeleidingscomités, commissies van experts en onafhankelijke jury's van de Stichting worden opgenomen in het activiteitenverslag, dat kan worden geraadpleegd op www.kbs-frb.be. Elk jaar in mei verschijnt het activiteitenverslag van het voorgaande jaar.
Waarom is de Koning Boudewijnstichting internationaal actief?
Veel hedendaagse problemen hangen onderling samen en vereisen samenwerking op Europees of supranationaal niveau – denk aan migratie, klimaatverandering, de overgang naar een circulaire economie, innovatie in de gezondheidszorg of in de aanpak van sociale problemen. Daarom werkt de Koning Boudewijnstichting nauw samen met andere stichtingen uit alle Europese landen, om samen hun stem te laten horen op dit beleidsniveau en ook om grensoverschrijdende projecten te ondersteunen met financiële middelen, netwerking en belangenbehartiging. Tegelijk zijn deze samenwerkingsverbanden een grote verrijking om kennis en ervaringen te delen en om mekaar te inspireren.
De Koning Boudewijnstichting heeft daarbij het voordeel gevestigd te zijn in Brussel, de hoofdstad van de EU, en neemt niet zelden een leidende rol op in de samenwerkingsverbanden met andere stichtingen en partners. Ze vindt het belangrijk ertoe bij te dragen dat de verwezenlijkingen van de Europese integratie worden veiliggesteld, en dat de werking van de Unie en van het democratische systeem wordt versterkt.
Daarnaast heeft de Stichting het (groeiende) actiedomein Afrika en het Globale Zuiden, waarin voornamelijk gewerkt wordt met het geld van privé-schenkers (individuen, families, bedrijven) die zelf de wens hebben geuit buiten Europa steun te kunnen verlenen, vaak toegespitst op een bepaald land. Samen met de Fondsen van deze schenkers ondersteunt de Stichting personen en organisaties van de burgersamenleving bij specifieke projecten of bij hun algemene werking, met financiële middelen, technische bijstand en/of netwerking.
Ook het bevorderen van filantropie, een van de hoofdopdrachten van de Stichting, stopt niet aan de grenzen van een land. Vanuit de expertise opgebouwd door ons Centrum voor Filantropie faciliteert de Stichting grensoverschrijdende schenkingen. De Stichting speelt een leidende rol in het netwerk Transnational Giving Europe (TGE), dat zulke schenkingen begeleidt van Belgen aan kwaliteitsprojecten elders in Europa, of van schenkers van elders in Europa aan Belgische organisaties. TGE promoot ook het bevorderen van grensoverschrijdend schenken op het Europese beleidsniveau. Het TGE-netwerk is actief in België, Bulgarije, Duitsland, Estland, Frankrijk, Groothertogdom Luxemburg, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slovakije, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Het netwerk wil zijn diensten in de toekomst tot de hele Europese Unie uitbreiden.
Myriad, alliantie voor grensoverschrijdende schenkingen, die voortbouwt op bijna 30 jaar acties van de Koning Boudewijnstichting op het terrein in Noord-Amerika en op de jarenlange deskundigheid van Give2Asia, verbindt schenkers met betrouwbare goede doelen over de hele wereld. Het doel van Myriad bestaat erin grensoverschrijdende filantropie over de hele wereld te vergemakkelijken en aan te moedigen. Dankzij Myriad kunnen schenkers grensoverschrijdende giften overmaken aan goede doelen in bijna 100 landen, en genieten van administratieve en fiscale voordelen.