De stem van onze generatie tijdens de coronacrisis
Laten horen van de stem, ambities en het engagement van de ‘Millennials’-generatie, als bijdrage tot de samenleving van morgen: opinieonderzoek van de Vrijdaggroep bij 24-35-jarigen tijdens de coronacrisis.
Waarover gaat het?
18 maart 2020 gaat België in lockdown. Een week na het eerste dodelijke COVID19-slachtoffer in ons land. Scholen, horeca en niet-essentiële winkels worden gesloten. Burgers moeten thuisblijven en contact met de buitenwereld maximal vermijden. Niet veel later komen er grenscontroles.De drastische maatregelen die ons land neemt om onze maatschappij veilig te stellen, zijn van ongekende ordegrootte.
Hoe onzeker deze periode ook is, het staat buiten kijf dat een dergelijke crisis ook kansen biedt. Tijdens noodsituaties toont de mens zich uiterst creatief en veerkrachtig. Het is hét moment om opnieuw te evalueren hoe we leven, om beslissingen in een nieuw perspectief te zien. Om ontevredenheid die al langer leeft, om te zetten in verandering.
En de werkelijkheid liegt er niet om: nieuwe ‘corona-initiatieven’ schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar heeft de coronacrisis ook het potentieel om als momentum te dienen voor een structurele maatschappelijke verandering?
Welke ideeën zullen dan tot langdurige veranderingen leiden, en waar komen ze vandaan? En zullen die veranderingen ons ook mobiliseren tegen de andere grote uitdagingen van onze tijd? Wat als we even drastisch zouden optreden voor die problematieken, als we nu deden tijdens de coronacrisis?
Het is met die gedachte dat de Vrijdaggroep op onderzoek trok bij hun generatie: millennials tussen de 24 en 35 jaar. Dit rapport is het resultaat van dit onderzoek.