3, 2, 1, actie! De Warmste Week roept iedereen op om massaal in actie te komen voor 276 projecten tegen eenzaamheid
Vanaf vandaag kan iedereen acties registreren voor De Warmste Week 2024. Dit jaar gaat het ingezamelde geld naar maar liefst 276 geselecteerde projecten rond het centrale thema 'eenzaamheid'. Vier VRT-gezichten schieten alvast in actie: zowel Niels Destadsbader (VRT 1), Eva De Roo (Studio Brussel), Laura Govaerts (MNM) als Thomas De Smet (Ketnet) zetten hun warmste beentje voor.
Eenzaamheid
De Warmste Week zal dit najaar maar liefst 276 projecten ondersteunen rond het centrale thema 'eenzaamheid'. Het gaat om projecten die mensen terug in hun kracht zetten, zodat ze zich begrepen, aanvaard, maar vooral (terug) verbonden voelen in onze samenleving.
De volledige lijst met geselecteerde projecten is terug te vinden op dewarmsteweek.be. Het ingezamelde bedrag gaat rechtstreeks naar het DWW-Fonds. Het Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, steunt de projecten financieel in 2025.
Brieuc Van Damme, CEO Koning Boudewijnstichting: "1 op 2 Vlamingen voelt zich soms eenzaam. Eenzaamheid is de stille epidemie van onze tijd, die de harten van velen raakt, ongeacht leeftijd of achtergrond. Het is een oproep tot meer verbondenheid en zorg voor elkaar. De Koning Boudewijnstichting zet zich samen met verenigingen, organisaties, … in om eenzaamheid tegen te gaan."
Niet enkel de projecten zijn vandaag bekendgemaakt, ook acties kunnen vanaf nu geregistreerd worden op dewarmsteweek.be. De eerste vier acties komen alvast van VRT-gezichten Niels Destadsbader (VRT 1), Eva De Roo (Studio Brussel), Laura Govaerts (MNM) en Thomas De Smet (Ketnet).
Ik vraag het aan-special
Omdat muziek heel belangrijk is voor veel mensen wanneer ze zich eenzaam voelen, brengen VRT 1 en Niels Destadsbader in december een special van Ik vraag het aan. Niels richt zich tot Vlaanderen en Brussel met een warme oproep: "Kom in actie, bak wafels, verkoop armbandjes, laat je snor staan, loop trappen op en af… Wat jouw actie ook is: registreer ze op dewarmsteweek.be en laat ons daar zeker ook weten waarom je het thema eenzaamheid zo belangrijk vindt. Want we maken dit jaar voor De Warmste Week een special van Ik vraag het aan, en daarvoor ben ik nog op zoek naar mooie en warme verhalen en een daarbijhorende song. En misschien kan jij jouw verhaal wel komen vertellen bij ons in de studio!"
De Warmste Koekenbak
Ook Ketnet en de Ketnetters gaan dit jaar terug volop mee vlammen voor De Warmste Week. Dit jaar zet Thomas De Smet zijn schouders onder De Warmste Koekenbak. Zelf bakt hij weinig van koekjes bakken. Daarom roept hij de hulp in van de Ketnetters. Pannenkoeken, wafels, chocolate chip cookies: alles kan, alles mag! Registreer de koekenbak van jouw school, straat, gezin of jeugdvereniging via dewarmsteweek.be en vlam mee tegen eenzaamheid.
Het Spaarvarken van Eva
Het spaarvarken van Eva De Roo is leeg en alleen jij kan het vullen! Eva zamelt zoveel mogelijk geld in voor De Warmste Week en geeft haar spaarvarken mee op tocht door ons land. Een afterwork, een moshpit of de cafetaria van je lokale voetbalclub? Het spaarvarken van Eva komt graag met je mee. Vul het varken en vlam zo mee tegen eenzaamheid!
De Warmste Schoolbus
Graag een bezoek van De Warmste Schoolbus op school? Misschien rijdt MNM-dj Laura Govaerts samen met een aantal content creators je speelplaats op. Samen helpen ze met de warme actie(s) en kijken ze hoe je school vlamt tegen eenzaamheid. Registreren kan via dewarmsteweek.be.
Blijven geloven
Jente Pironet van Portland maakte dit jaar een cover van 'Don't stop Believin' van Journey. Meteen ook het De Warmste Week-lied. Jente vindt het zelf enorm belangrijk om te blijven geloven: "Iedereen maakt wel eens heftige en intense periodes mee. Het is belangrijk om te geloven vanuit een stevig buikgevoel. Waar je ook naartoe gaat, blijf sterk geloven in je eigen waarheid."
Met de warme steun van KBC
Net als de vorige jaren engageert KBC zich als exclusieve hoofdpartner om De Warmste Week te ondersteunen en mee verder uit te bouwen.
Jurgen Vandervelde, directeur marketing en communicatie KBC: "Het thema van De Warmste Week raakt bij alle KBC'ers een gevoelige snaar: als ik hoor dat 1 op 2 Vlamingen zich soms eenzaam voelt: dat doet wat met me. KBC is een afspiegeling van de maatschappij, waar eenzaamheid ongetwijfeld ook voorkomt. Het is een somber idee dat je eenzaam bent door een gebrek aan een sociaal vangnet. Ons partnerschap met De Warmste Week is een goede manier om een verschil te maken en als één Team Blue komen we in actie met allerlei initiatieven."
De Warmste Week vindt dit jaar plaats op 't Zand in Brugge van woensdag 18 tot en met dinsdag 24 december en is te volgen op VRT 1, Studio Brussel, MNM, Ketnet en VRT MAX.