BELvue alweer het meest bezochte museum tijdens Museum Night Fever
Met 5.306 bezoeksters wist het BELvue museum vorige zaterdag massaal veel mensen aan te trekken voor de 13de editie van de Nacht van de Brusselse Musea. Dankzij een goed gevuld en gevarieerd programma sloeg de koorts weer toe in het museum over België en zijn geschiedenis, dat zo de eerste plaats wegkaapte als meest bezochte plek van de avond.
Zodra de deuren opengingen, konden de bezoek(st)ers het BELvue museum (her)ontdekken en genieten van de vele optredens die speciaal voor de gelegenheid op de agenda stonden. Het Afro- feministische collectief Sisterhood, ondersteund door MDF The Label – dat een brug slaat tussen dans en cultuur – zorgden de hele avond door voor slam-optredens, performances, interactieve workshops en poëtische ontboezemingen op aanstekelijke Afro-Caraïbische en Dancehall ritmes.
In de zalen van het museum brachten de Veilleuses de Mots poppentheater voor volwassenen. Met “Rafistole!” vertelden de Veilleuses de Mots het verhaal van Oma Charlotte, die haar jeugdherinneringen deelde uit het Brussel van de jaren 1970, over de economische expansie van de stad en haar strijd voor kunst en de nu verdwenen Manhattan-wijk. Op de tonen van de accordeon en in een vrolijke, rebelse sfeer, namen ze het publiek mee op een reis door de tijd.
De bezoek(st)ers konden ook genieten van de performances van de paaldanseressen van Compagnie Ana Cembrero. De twee vrouwen brachten een nieuwe creatie met de titel “Corps universel” (Het universele lichaam), over de non-verbale taal van het bewegende lichaam. Die voorstelling kreeg haar volle betekenis in de museumzaal Taal, die de lappendeken van talen in België aankaart, maar ook de vele Belgicismen die de grenzen van het Frans, Nederlands en Duits overstijgen. In “Incarnations” bracht Camille Raséra met moderne dans de personages uit het werk van Raoul Servais tot leven. Die zijn te zien in de tijdelijke tentoonstelling over deze Belgische pionier van de animatiefilm. Magische figuren en realistische beelden leidden het publiek binnen in veelzijdige en levendige werelden.
Daarnaast was het ook mogelijk om in het kader van Museum Night Fever een bezoek te brengen aan de tijdelijke tentoonstelling "Spreken via strips", die de Belgisch-Koreaanse strips in de kijker zet naar aanleiding van de 120ste verjaardag van de diplomatieke betrekkingen tussen Korea en België.
Dit jaar nodigde het museum de Brasserie {C} Curtius uit om haar Luikse bieren te komen voorstellen op de binnenplaats van het voormalige Bellevue Hotel. Het was de ideale gelegenheid voor jong en oud om kennis te maken met lokale kwaliteitssmaken en (weer) op adem te komen om daarna (weer) de avond in te duiken.
België bekendmaken vanuit verschillende invalshoeken, ook via de rijke verscheidenheid en het talent van zijn artiesten, past volledig in de opdracht van het museum, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. De populariteit van het BELvue tijdens Museum Night Fever bewijst dat de formule om jonge kunstenaars een podium te geven en de bezoek(st)ers te laten deelnemen nog altijd op veel waardering en enthousiasme kan rekenen bij het publiek.
Meer informatie
www.belvue.be
BELvue museum
Paleizenplein 7 1000 Brussel
info@belvue.be