Verhaal

Scholier in het zesde middelbaar en al leerkracht voor de klas

2024

De Koning Boudewijnstichting wil bijdragen aan inclusief en goed onderwijs, waarbij alle talenten de kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Om dat te verwezenlijken, hebben we ook nood aan goede leerkrachten die zich samen met ons inzetten voor dit doel. Het lerarentekort blijft een van de belangrijkste uitdagingen voor het onderwijs. Leraar worden staat lang niet meer bovenaan het studiekeuzelijstje van zesdejaars. Nochtans is die instroom broodnodig om de uitstroom van leerkrachten te kunnen opvangen. Via het project Talent for Teaching willen de Koning Boudewijnstichting en het Onderwijscentrum Brussel leerlingen van de derde graad goesting doen krijgen in lesgeven door hen te laten proeven van het leven als leerkracht. Sinds de start van het project in 2022 namen al meer dan 500 leerlingen deel in Vlaanderen en Brussel.

“Terwijl mijn vrienden in de les biologie of Frans zaten, gaf ik als zesdejaars secundair wiskundeles aan leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs.” Trots vertelt Amber Adriaens over haar deelname aan Talent for Teaching. Nu meer dan een jaar later is ze al halfweg haar opleiding leerkracht lager onderwijs aan Howest.

Duidelijkheid na twijfels

“Hoewel ik als kind al droomde om ooit voor de klas te staan, begon ik in het zesde middelbaar te twijfelen”, legt Amber uit. “Ik kreeg de lijst met studiekeuzes en ook pediatrie en psychologie spraken me aan.” Gelukkig introduceerde haar middelbare school Sint-Jozef Humaniora in Brugge het project Talent for Teaching. “Ik was meteen enthousiast en schreef me in. Elke week ging ik een halve dag naar een lagere school, waar ik in het begin vooral de leerkracht ondersteunde. Naarmate het project vorderde kreeg ik steeds meer verantwoordelijkheid en mocht ik ook zelf lessen voorbereiden en geven. Die eerste keer voor de klas staan, was spannend, maar ook heel fijn. Het gaf me de bevestiging die ik nodig had om voor de opleiding te kiezen”, vertelt Amber.

Ook Jade Polfliet nam zo’n anderhalf jaar geleden deel aan het project. Ook zij zat als laatstejaar aan het OLVP Bornem met twijfels: wordt het orthopedagogie of kleuteronderwijs? Bij Jade maakte Talent for Teaching net duidelijk wat ze niét wilde doen: lesgeven in het lager onderwijs. “Het traject duurde zo’n half jaar en ik vond het een hele fijne ervaring. Ik kwam zelfs terecht bij een leerkracht die ik zelf nog had gehad in het vijfde leerjaar. Maar ik besefte daar ook dat lesgeven in het lager onderwijs niets voor mij was”, vertelt Jade. “Ik worstelde met het uitleggen van leerstof en voelde dat dit niet mijn sterkste punt was. Je moet de leerstof eerst zelf onder de knie krijgen en daarna nog eens helder kunnen overbrengen. Uiteindelijk koos ik voor orthopedagogie, maar dat bleek heel theoretisch. Daarom besloot ik na een jaar te veranderen en mijn echte droom te volgen: kleuteronderwijs. Nu zit ik bijna halfweg in mijn opleiding aan Thomas More en daar zit ik helemaal op mijn plaats.”

Ideale springplank

‘’Hoewel het project een extra inspanning vraagt, wegen de voordelen daar ruimschoots tegenop. “Ik moest goed plannen en koos meestal dagen waarop ik vakken had die ik makkelijk kon inhalen, zoals biologie of Frans. Mijn leerkrachten waren gelukkig heel behulpzaam, en ik kon altijd rekenen op de steun van mijn medeleerlingen. De ervaring die ik opdeed, was onbetaalbaar”, zegt Amber. Ook Jade beaamt dit: “Het was soms druk, vooral wanneer je zelf lessen moest voorbereiden en tegelijkertijd toetsen had op school. Maar als je goed plant, is het zeker te doen.”

De ervaring die ze opdeden tijdens Talent for Teaching, nemen ze nu ook mee naar hun opleiding en stages. Amber: “De opleiding leerkracht lager onderwijs vind ik persoonlijk niet heel moeilijk, maar de uitdaging ligt vooral in de stages. Die zijn niet te onderschatten. Door al te proeven van het lesgeven in het zesde middelbaar was ik daar al beter op voorbereid.”

Voor Jade is Talent for Teaching de ideale springplank. “Het project laat je heel helder zien of lesgeven iets voor jou is of niet. En het helpt niet alleen bij het ontdekken van je talenten, maar ook bij het uitsluiten van opties die minder goed bij je passen, waardoor je bewustere keuzes kan maken. En maak je toch een verkeerde keuze, zoals ik deed bij orthopedagogie, dan kan je vlot doorstromen naar de lerarenopleiding, een keuze die je dankzij het traject met veel meer vertrouwen kan maken.”

Liefde en waardering
En lesgeven? Da’s het mooiste beroep dat er is, klinkt het unisono. Jade: “Je krijgt heel veel warmte en liefde van de kinderen. Ook al heb je een mindere dag, toch wordt die beter als je de kinderen bezig ziet.” Ook Amber sluit zich daarbij aan: “Je kunt zoveel betekenen voor je leerlingen. Elke leerling is anders en het mooie daaraan is dat als je op zoek gaat naar de juiste methode, je hen ziet groeien in groep, maar ook als persoon. De liefde en waardering die je terugkrijgt, zoals knuffels en tekeningen, zijn onbeschrijfelijk. Lesgeven valt niet te onderschatten, maar je krijgt er zoveel voor terug en dat maakt het volledig waard.”

Kaderstukje

Sinds de start van Talent for Teaching namen al 61 scholen deel aan het project en meer dan 500 leerlingen. Exacte cijfers over de doorstroom naar de lerarenopleiding zijn er niet. Wel blijkt uit de jaarlijkse bevragingen dat de overgrote meerderheid van de deelnemers na het traject beter weet wat de functie van leerkracht inhoudt. Bijna zes op de tien leerlingen geven aan dat de kans gelijk is gebleven of zelfs groter is geworden dat ze voor een lerarenopleiding zullen kiezen. Gemiddeld de helft heeft na deelname een positiever beeld gekregen van het leerkrachtenberoep.

Meedoen aan Talent for Teaching

"Terwijl mijn vrienden in de les biologie of Frans zaten, gaf ik als zesdejaars secundair wiskundeles aan leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs."
Amber Adriaens
Leerkracht lager onderwijs - nam deel aan Talent for Teaching

Wil je meedoen aan Talent for Teaching? Heb je zin om samen met enthousiaste collega’s leerlingen uit de derde graad secundair goesting te doen krijgen in lesgeven? Neem dan deel aan Talent for Teaching! Op www.talentforteaching.be vind je naast alle informatie om je kandidaat te stellen ook een draaiboek, een startpakket en videogetuigenissen van leerkrachten en leerlingen.

Andere verhalen
Engagement dat inspireert!

Het Mysterie van Financiën gewikt en gewogen

Opleiding en ontwikkeling van talenten

“Tieners worden meer financieel geletterd naarmate ze zelfredzaam worden, maar van wat ze gaan verdienen of over de sociale zekerheid hebben ze geen idee.”
Valerie
leerkracht Hoofdstedelijk Atheneum Karel Buls

Een groot verschil met beperkte middelen

Opleiding en ontwikkeling van talenten

“Een goede familieband helpt het persoonlijke proces van de gedetineerde, zowel binnen als buiten.”
Mira Celen
Familiebegeleider CAW

Boost Oostende heeft me laten openbloeien

Kwaliteit en innovatie Opleiding en ontwikkeling van talenten

“Door Boost wil ik me actief engageren voor vrouwenrechten.”
Stefanie

Andere persberichten

40 jaar leiders van morgen ontwikkelen wereldwijd via ondernemerschaps-projecten

10 10 2024

Al 40 jaar speelt het Prins Albertfonds een beslissende rol in de ontwikkeling van bijna 600 jonge Belgische talenten met hoog potentieel en in de internationale expansie van mee…

Klimaatburgerschap in actie

25 09 2024

De nieuwe workshop BELville in het BELvue museum dompelt jongeren onder in de rol van bestuurders van een groeiende stad en nodigt hen uit om beslissingen te nemen en confronteer…

Luna Cochez wint de Prijs Piet Cleemput met haar scriptie rond de Leuvense huurpremie

19 03 2024

Luna Cochez wint de Prijs Piet Cleemput 2023 met haar scriptie rond de Leuvense huurpremie