Sidekick Sam Academy: behoeften van leerkrachten rond leerlingenwelbevinden
De Sidekick Sam Academy bevroeg 1.975 leerkrachten over hoe ze omgaan met welbevinden van leerlingen. Welke drempels ervaren ze? En welke aspecten verdienen extra aandacht?
Waarover gaat het?
Hoe kijken leerkrachten naar het welbevinden van hun leerlingen? Sluit dit aan bij hoe leerlingen er zelf naar kijken? Welke aspecten van welbevinden verdienen extra aandacht op school? Welke drempels ervaren leerkrachten om te werken rond leerlingenwelbevinden?
Die kennis is cruciaal om te weten op welke thema’s de Sidekick Sam Academy verder moet inzetten en welke tools nodig zijn om onderwijsprofessionals te ondersteunen en het leerlingenwelbevinden op school te bevorderen.
Daarom bevroeg studiebureau Indiville op vraag van de Sidekick Sam Academy 1.975 onderwijsprofessionals. Dit met medewerking van het KU Leuven Instituut voor Kind en Jeugd en met steun van de Vlaamse Overheid.
De resultaten in een notendop
Leerlingenwelbevinden leeft op school. 86% van de onderwijsprofessionals geeft aan dat het thema bij hen op school heel belangrijk is. Meer dan 7 op de 10 onderwijsprofessionals besteden minstens 1x per week aandacht aan leerlingenwelbevinden. Toch toont de bevraging ook belangrijke werkpunten aan:
- aandacht voor leerlingenwelbevinden dooft uit naarmate leerlingen ouder worden;
- 65% ervaart drempels om aandacht te hebben voor leerlingenwelbevinden;
- meer dan de helft van de leerkrachten mist didactisch materiaal over prioritaire thema’s;
- leerlingen en leerkrachten zitten niet altijd op dezelfde lijn.
Een samenvatting van de studie en het volledige rapport kan u downloaden op deze pagina.