Vijf projecten die financiële kennis en vertrouwen bevorderen, ontvangen steun van het Fonds voor Financiële Geletterdheid
Vijf schoolprojecten die op een creatieve en originele manier financiële opvoeding versterken, ontvangen steun van het Fonds voor Financiële Geletterdheid, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. In totaal bedraagt de steun bijna 95.000 euro. Het Fonds, opgericht in 2018, heeft als doel de Belgische bevolking, en in het bijzonder jonge generaties, te informeren en op te leiden over financiële kwesties om het risico op maatschappelijke uitsluiting te verminderen.
Financiële opvoeding is van levensbelang. Begrippen als budget, consumptie, salarissen, pensioenen, verzekeringen en belastingen, zijn dagelijkse kost. Jongeren moeten deze concepten onder de knie hebben om doordachte keuzes te kunnen maken in verschillende levensfasen. De betrokkenheid van ouders wordt als waardevol beschouwd en kan leiden tot constructieve gesprekken over financiële thema's.
Zo hebben 5 verenigingen ondersteuning gekregen om hun initiatieven te versterken en te laten groeien, in samenwerking met partners en vrijwilligers die de pedagogische tools en smart games helpen verder te ontwikkelen en te verspreiden. Met een totaalbedrag van 94.655 euro ontvangt elk een financiële steun variërend van 14.000 euro tot 20.000 euro.
Hierbij een woordje uitleg de 5 geselecteerde projecten.
- ‘Buitengewoon Budgetteren’ van CAW Oost-Vlaanderen is een visuele methodiek in de vorm van een schooljaarkalender die verschillende aspecten van financiële geletterdheid behandelt. Het richt zich voornamelijk op leerlingen in de laatste graad van het BUSO-onderwijs met beperkte financiële kennis. Het doel is om leerlingen voor te bereiden op zelfstandig wonen door financiële kennis en attitudes te versterken. De methodiek is modulair en flexibel, waarbij leerkrachten thema's kunnen kiezen en aanpassen aan de behoeften van de leerlingen.
- Met deze nieuwe ondersteuning wil de vzw Grootouders voor het Klimaat uit Mortsel het lespakket voor financiële educatie over duurzaam sparen en beleggen, benoemd ‘Centen voor de toekomst’, versterken en uitbreiden. De doelgroep blijft leerlingen uit de 3de graad secundair onderwijs in Vlaanderen, maar de (groot)ouders zullen ook betrokken worden. Het project verloopt over verschillende fasen, zoals het heroriënteren van het traject, aanpassen van het lespakket en de workshops, train the trainer-sessies, bredere uitrol naar scholen en ouderenorganisaties, en continue communicatie en promotie. Er wordt ook een beroep gedaan op Schoolmakers en het project beoogt een impactvolle en duurzame financiële educatie, ondersteund door externe erkenningen met een Europese inspiratie.
- Het project ‘Educatief virtueel escape game over het thema budget’ van vzw L’Observatoire du Crédit et de l’Endettement omvat de ontwikkeling van een educatief virtueel escape game dat individueel en/of in groep kan worden gespeeld, gericht op jongeren van 16 tot 25 jaar. Het behandelt thema's zoals budgetbeheer en het realiseren van besparingen. Voorzien met animaties en educatief materiaal voor begeleiders en leerkrachten, het nieuwe spel zou ruim 2.000 jongeren (en misschien ook later volwassenen) kunnen versterken in hun financiële vaardigheden.
- Budget In Zicht (BIZ) van West-Vlaanderen wil met het ontwikkelingsproject ‘Versterking en breder gebruik van het totale WAKOSTA?!-pakket’ het materiaal vernieuwen en aanvullen alsook het pakket nog meer kenbaar maken. Het WAKOSTA?!-pakket omvat diverse tools voor financiële educatie, gericht op jongeren uit het secundair onderwijs: budgetbeurs, app, reeks van 7 filmpjes. Het richt zich specifiek op leerlingen in OKAN-klassen en BUSO, met aandacht voor extra kwetsbare groepen. Het blijkt dat ook volwassenen in kwetsbare situaties gebruikmaken van het materiaal. Het project wil het ontwikkelde materiaal koppelen aan andere projecten en zo meer doelgroepen bereiken.
- De missie van de vzw voor permanente educatie Citoyenneté & Participation is actief, verantwoordelijk, kritisch en solidair burgerschap te bevorderen. Daarom wordt het thema belastingen behandeld, omdat dit een complex onderwerp is voor de meeste volwassenen maar ook vooral voor adolescenten, om aan de maatschappij op een geïnformeerde manier bij te dragen. Het project ‘Le Dessous des Taxes 2.0’ streeft naar de uitbreiding van het spel met doelen zoals het creëren van een informatieve brochure en een werkboek. De vereniging zal ook samen met ‘L’Observatoire du Crédit et de l’Endettement’ werken om het thema van overmatige schuldenlast aan te pakken, evenals het gratis verstrekken van 20 workshops op scholen en jeugdorganisaties in de Franstalige Gemeenschap.
Over het Fonds
Door het Fonds voor Financiële Geletterdheid, opgericht in 2018 bij de Koning Boudewijnstichting, beogen Amundi Asset Management, AXA Investment Managers, BlackRock Investment Managers, Goldman Sachs (vroeger NN Investment Partners), ING België en Schroders Investment Management, het risico op uitsluiting te verminderen door de financiële kennis en vertrouwen bij iedereen, en meer bepaald kwetsbare groepen, te versterken.